Wednesday, December 22, 2010

mOtIvAsi DiRi


sharing is caring kan?...so petang ni saya nak cerita ckit kat sini walaupun mungkin tiada orang yang sudi baca blog cincai saya ni...tak kesah pun, asal niat saya nak sharing tercapai kan.
monday & tuesday semalam sy hadir kursus anjuran jbtn, kursus motivasi pengurusan masa hokay...
mula2 tu terkejut juga tau...tetiba disuruh kursus motivasi mcm la sy ni orang yang byk masalah, walhal kalau dulu masa keje kat hQ siap punch card before 7.15 am every morning ok....jauh tu turun keja dari serian ambil masa about 1 1/2 hours....sekarang ni walau ofis dekat rumah, sy akan pastikan sy masuk ofis before 7.30 am dan always menjadi org pertama masuk ofis....hal2 kerja pun sama, kalau boleh saya elakkan submit report lmbt sangat unless betul2 busy, kalau ada programme or function yg melibatkan jbtn kami, sy akan pastikan sy datang before peserta dtg...paling teruk pun before boss dtg. so saya rasa i have problem on tat punctuality!

tak punctual ke saya ni?...
bermasalah ke saya ni?.....

antara soalan2 yg berlegar2 dlm fikiran sy....
haaaaa tu la dia sikap buruk saya yg ketara sangat...mudah sangat membuat andaian tak baik terhadap sesuatu benda @ orang....tak tau kenapa, tapi mmg macam secara azali nye la. namun ada kebaikan juga coz beside saya sentiasa berada dlm keadaan berhati-hati kan....
semasa dlm course tu ada kaunselor yg sampaikan slot sempat bagitau, actually bukan semua yg hadir tu semua ada masalah berkaitan dengan ketepatan masa....cuma nak refresh kita org disamping as a gentle reminder la kan...kalau2 ada yg tersasar ke...tersasul ke....hmmm...
yela kot.....mcm saya lately kan mmg terlampau busy, sampaikan lambat hantar laporan kes yg sy handle...insyallah akan sy selesaikan secepat mungkin......ni lagi skt pun blom sempat2 siap lagi...adoiiiiiyaaaaa.....

bukan setakat masa bekerja saja, malahan untuk keluarga dan diri sendiri pun perlu diambil kira juga.....as normal person, sometimes kita maybe terlupa kot....selalu nak rushing jerrr....Tuhan dah bagi 24 jam pun masih cakap tak cukup...sedangkan semua manusia di dunia ini dapat masa sama rata. Masalahnya ialah cara kita menguruskan diri kita sendiri menetapi masa....tak bolah salahkan masa...tak boleh salahkan kerja...tak boleh salahkan diri sendiri juga......secara ringkasnya cuba muhasabah diri sendiri, cari punca masalah kita....senaraikan tugas2 harian & klasifikasikan ikut kepentingan dan keutamaan....sy percaya kita semua mesti dapat buat coz sedari kecil lagi mmg dah di"train" kan...cuma ada masanya sesetengah org mudah terbabas....hehehe...

apa-apa pun tentang pengurusan masa di atas, semuanya kena ada DISIPLIN diri.....kalau setakat cakap je, tapi tiada disilpin...hancusssss laaa....apa yang saya nak share disini, pasal disiplin diri ini la membentuk peribadi masing2. contoh paling senang ialah cara diet & workout yang sy praktikan selama ini....kalau tiada kemahuan, tiada disiplin diri nak ikut all the rules & tiada keyakinan diri...saya tak akan lost any kilo's pun...walaupun saya rasa dulu sy kurang ilmu...cara diet salah...tapi dengan kesungguhan yg ada saya dapat kekal kan berat at range 60kg & susah nak naik byk...syukur la sekarang dengan segala ilmu yg ada walaupun ciput ada juga pencapaian dalam usaha menurunkan berat badan.....

~ 30 seconds Speech by Bryan Dyson, CEO Coca Cola ~
"Imagine life as a game in which you are juggling some five balls in the air. You name them - Work, Family, Health, Friends and Spirit - and you're keeping all of these in the air. You will soon understand that work is a rubber ball. If you drop it, it will bounce back. But the other four Balls - Family, Health, Friends and Spirit - are made of glass. If you drop one of these; they will be irrevocably scuffed, marked, nicked, damaged or even shattered. They will never be the same. You must understand that and strive for balance in your life."

** WORK EFFICIENTLY DURING OFFICE HOURS AND LEAVE ON TIME. GIVE THE REQUIRED TIME TO YOUR FAMILY, FRIENDS & HAVE PROPER REST **


sekian la saja bebelan di petang yg boring ini....tension sangat buat skt pasal tu yang meluah rasa ckit kat sini....peace:))

No comments: